Tippek hogyan előzd meg vagy csökkentsd az esetleges nyakfájdalmakat a munkahelyeden

 

 

Fejfájás, szédülés, nyak-hát fájdalom, „kötött” lapockák, vállak… Ez mind-mind ki tud alakulni 1-2 rosszul kivitelezett helyzettől. De melyek is ezek és hogyan tudunk tenni ellenük? Következő cikkünk ezekre a kérdésekre ad választ.

Sajnos a mai ember rengeteget ül, nagyon sokat mobilozik és ott van az a fránya stressz is.  Ha ülés közben előre tolódik a fej helyzete és hosszú ideig így is marad, akkor a felső hátsó nyakizmok, a mellizmok, a lapockaemelő izom, a csuklyásizom túlfeszül, míg a lapockazáró izmok, a nyakat stabilizáló mélyizmok és a vállat stabilizáló néhány izom is túlnyúlik, gyengül, kialakítva az ún. FELSŐ KERESZTEZETT SZINDRÓMÁT.

Nézzük is meg, hogy milyen trükkökkel tudsz ezek ellen tenni;

  1. Irodai trükk

Biztos ezerszer olvastál már róla, hogyan kell helyesen ülni, milyen szempontokra kell odafigyelni. Lehet számodra ez a leírás is lerágott csontnak tűnik, de a kérdésem az lenne Hozzád, hogy kipróbáltad már ezeket a javaslatokat? Ha nem, akkor épp itt az ideje 😉

Vannak olyan munkahelyek, ahol sajnos nincs lehetőség olyan felszerelést biztosítani, ami ergonómiailag megfeleljen a dolgozóknak. Azonban javasolnék Neked pár dolgot, ami mégis segíthet megelőzni vagy esetleg csökkenteni a nyaki régió fájdalmait.

Például az íróasztalra érdemes egy kis tükröt elhelyezni, olyan helyzetbe, hogy amikor belepillantasz a fejed középhelyzetben legyen (állad behúzásával), így folyamatosan korrigálni tudod testhelyzetedet a tükör segítségével, vagy egyszerűen írd rá egy post it-re, hogy „ÁLL BE” és ragaszd a monitorodra. Mindig emlékeztetni fog arra, hogy mit is kell csinálni a nyakaddal, amit ha korrigálsz, „viszi magával” a gerinc többi szakaszát, próbáld ki! 😉

  1. Kényelmesen ülsz az autódban? Jobb lenne, ha inkább helyesen ülnél.

Fontos az autóban a háttámla dőlésének beállítása, ami akkor jó, ha az ülésen hátra dőlve a karodat előre tartod, és a csuklódnál érinteni tudod a kormánykerék felső részét. A visszapillantó tükörre ugyanaz a szabály vonatkozik, mint az íróasztalnál leírtaknál. Úgy állítsd be a tükröt, hogy fejed fiziológiás középhelyzetben legyen. Keringésednek is jót fog tenni a helyes tartás, így jobban tudsz majd koncentrálni a vezetésre. 😉

 

  1. Klíma kártékony hatása

Nyári hőségben nagyon jól tud esni egy klimatizált helyiségben hűsölni. Természetesen nincs is ezzel semmi baj, azonban érdemes pár dologra odafigyelned, hogy a későbbiekben ne is legyen problémád belőle.A legtöbb gondot az okozhatja,ha rosszul van beállítva a klíma. Például túl hidegre van állítva és nagy a különbség a kinti, illetve a benti hőmérséklet között, esetleg ez a hűvös levegő ugyanarra a testrészre irányul, később panaszt eredményezhet. A hideghatás miatt a hajszálerek összehúzódnak, az érintett testrész vérellátása romlik, az izmok megfeszülnek, izomkötöttség, fájdalom, illetve ezt kísérő gyulladás alakulhat ki.

Első tennivalód természetesen a klíma beállításának megváltoztatása és a fájó testrész melegen tartása (pl. sál,pulóver). Vonaton, villamoson, buszon szintén jól jön egy ilyen ruhadarab. Ha nincs lehetőséged a munkahelyeden a klíma beállításának megváltoztatására, természetesen ott is érdemes egy plusz ruhadarabot talonban tartani. Empatikus kollégák mellett, akár forgó rendszerben válthatjátok egymást így mindenkinek jut a jóból és lehetőleg senki sem lesz beteg.  

  1. Használd helyesen a telefonodat

Ma már kevés olyan embert lehet látni, aki az utcán sétálva vagy valamilyen tömegközlekedési eszközön utazva ne a telefonján böngésszen. Itt nem arra szeretnék kitérni, hogy ne használd a telefonodat, inkább arra, hogy hogyan használd helyesen.

Hogy mire is gondolok?

Többek között arra, hogy ha telefonon beszélsz valakivel, akkor ne hajtsd oldalra a fejed és tedd a válladra a telefont, mert ebből is kialakulhat egy szokás, ami káros következményekkel járhat (oldaltartás, izomegyensúly felborulása, fájdalom, fájdalom, fájdalom). Használj inkább fej-, fülhallgatót.

Sajnos a leggyakoribb probléma a fej előre hajtása. Ilyenkor sokkal, de sokkal nagyobb teher nehezedik a nyaki gerincszakaszra, valamint egy hanyag tartás alakul ki.

Min tudnál változtatni?

Hajlítsd be a könyöködet és egy kicsit emeld meg a karodat. Csak annyira, hogy ne kelljen lehajtani a fejed ahhoz, hogy tudj olvasni, üzenetet írni. Tudom, egyszerű leírni, de egy kis odafigyeléssel ez is egy automatikus mozdulattá tud válni.

  1. Kezdj el Magadra is időt szánni!

Tudom, tudom, nem könnyű a hétköznapokba tornát/testmozgást beiktatni. Azonban ahhoz, hogy jól érezd magad a bőrödben, ne legyenek fájdalmaid, maximálisan tudd végezni a munkádat és az otthoni teendőidet, egy jól kiválasztott mozgásforma nagyon sokat segít nem csak a testi, hanem a lelki problémák leküzdésén is! Már akár heti 2 alkalom gyógytorna is nagy segítség esetleges panaszaid csökkentésében.