JÁRÁS HARMÓNIÁJA- LÁB GYAKORI MEGBETEGEDÉSEI

 

Egy átlagos napon hozzávetőleg 8.000-10.000 lépést teszünk meg. Nem csoda, hogy életünk során (szinte) valamennyien megtapasztaljuk, mit is jelent a lábfájás. Ha a talp nem tud gördülni, az ívek hiánya nem tompítja a rugalmatlan ütközést, az áttevődik az alsó végtagra, gerincre, térd, csípő, derék, és hátfájdalmak alakulhatnak ki. Az esetek többségében, azonban megelőzhető a lábfájdalmak, deformitások kialakulása. Nézzük meg együtt mik a leggyakoribb problémák és milyen megoldások vannak azok kiküszöbölésére.

  1. Boltozatsüllyedés és a bokasüllyedés közötti különbségek

Először is tisztázzuk azt mit is jelent az egészséges boltozat.  A lábunk szerkezeti felépítését képzeljük el úgy, mint egy épületet. A lábfej csontos váza egy hosszanti- és egy harántboltozatot alkot. Ennek a boltozatnak stabilnak és teherbírónak kell lennie, ezt a funkciót látják el a szalagok, izmok. Amikor homokban sétálsz, szépen kirajzolódik a talpad lenyomata. Egészséges láb esetében jól kirajzolódnak a boltozatok. Ha megfigyeled, a testsúlyod nem egyenletesen oszlik el a talpad egész területén, hanem bizonyos pontokban koncentrálódik.  Ez a 3 pont az öregujj, kis lábujj és a sarok. A probléma akkor következik be, amikor ezekben a szerkezetekben a harmónia megbomlik.

                                        

Hosszboltozat süllyedés: Az esetek többségében a hosszanti boltozat magassága csökken először. A belboka befelé esik, a sarokcsont pedig ellenkező irányba, kifelé mozdul el. Ezáltal a talp belső éle domborúvá válik, közelebb kerül a talajhoz. Ez okozhatja a térdek beforgását, a csípők behajlítását, fenék kitolását.

Harántsüllyedés: A hosszanti boltozat süllyedését követi a harántboltozat süllyedése. Ha a harántboltozatod süllyed, a lábad elülső része szétterül, az úgynevezett lábközépcsontok széttartanak, kialakul a nagyujj vagy más néven öregujj elhajlása a többi új felé és bütyök képződik. A talp elülső középső részén bőrkeményedés alakul ki.

Bokasüllyedés: Bokasüllyedésről a bokák valamely irányba elmozdulása esetén beszélünk például, amikor a sarokcsont kifelé, befelé dől vagy előre bukik, a bokák pedig ennek folyományaként szintén kifelé, befelé vagy előredőlnek. A két elváltozást (boka süllyedés és a lúdtalp) nehezen választható el egymástól, ezért is mosta össze a köznyelv, bár kétségtelen, hogy a bokasüllyedés hozadéka 80-90%-ban a lúdtalp kialakulása.

 

  1. Nem megfelelő cipő hátrányai

A mai cipő divat sajnálatos módon nem a lábunk egészséget veszi figyelembe. Így sajnos a nagyon magas sarkú, hegyes orrú cipők és a teljesen lapos, merev talpú cipők váltják egymást. Akik rendszeres viselői ezeknek a cipőknek, főleg a magas sarkú esetén tapasztalhatják a bütyök, kalapács ujj kialakulását. Mit is jelent ez a két szó?

Bütyök

A nőknél gyakrabban találkozhatunk ezzel a deformitással, hiszen ők azok, akik „A szépségért meg kell szenvedni.” – jelmondat miatt hajlamosak feláldozni egészségüket az esztétika oltárán. Akkor alakul ki, amikor a láb nagylábujjának csontjai és ízületei rendellenes tartás és terhelés miatt elmozdulnak. Ennek következtében a többi ujj felé mozdul a nagylábujj, és a láb belső oldalán fájdalmas kitüremkedés, csontkinövés jön létre, amely ki is dörzsölődhet, sebesedhet, akár fekélyessé is válhat. Elhanyagolt állapotban pedig kifejezetten fájdalmas, gátolhatja a beteget a cipőviselésben, mindennapi tevékenységeinek elvégzésben is.

                                 

 

Kalapácsujj

Jellemzően egy-vagy két lábujj (második-harmadik ujj) torzulása. Az elváltozás lényege, hogy a láb statikai egyensúlya megbomlik, a hajlító-feszítő izmok munkája nem megfelelő, emiatt az alapperc kiemelkedik, a középperc pedig lesüllyed (V-alakú lábujj). Itt is kialakulhat bőrkeményedés (ismert nevén: tyúkszem), sebesedés, gyulladás.

                                                       

  1. Mire érdemes figyelned cipővásárláskor és cipőviselete közben
  • Ne vegyél túl kicsi cipőket! A jó cipő kényelmes, a lábujjakat nem szorítja össze, szabad mozgást biztosít számukra. Ha állsz, a lábujjak nem érhetnek hozzá a cipő orrához.
  • Előnyös, ha a cipő orra viszonylag gömbölyű, nem pedig hegyes. Fontos az is, hogy a talp puha és hajlékony legyen, mert a merev típus nem követi járáskor a talp gördülését, kihatva a járás harmóniájára. A megfelelő kéregrész ugyancsak elengedhetetlen, ez ideális esetben jól tartja a bokát és a sarkat.
  • Nem szerencsés, ha a sarok túl magas, mert ez túlterheli a harántboltozatot. Ideális magasság a 3-4 centis sarok. Kerüld a lapos talpú cipőket is, mert annak viselésekor a súlyod nagy része bokádra terhelődik, ami később kihat a térdeidre is.
  • Ha sokízületi gyulladásod van, esetleg cukorbeteg vagy akkor mindenképp kerülnöd kell a magassarkú cipők viselését.
  • Rendezvényekre, kulturális programokra vagy hivatalos eseményekre vigyél magaddal mindig egy kényelmes cipőt, ha érzed, hogy elfáradt a lábad inkább cseréld le és így a közérzeted is sokkal jobb lesz.

  1. Segédeszközök használata

Ha valamilyen oknál kifolyólag nem egyenletes a lábfejed terhelése, a boltozatot megemelő talpbetét csökkentheti a bütyök, kalapácsujj kialakulásának folyamatát. A betétet érdemes ortopéd cipésszel, a saját lábadra igazítva elkészíttetni. Ma már vannak olyan üzletek, ahol a Te talplenyomatod alapján készítik el a talpbetétet és nem szükséges külön az ortopédiára elmenned. Akik sokízületi gyulladásban szenvednek, cukorbetegek érdemes inkább puhább típusú betétet készíttetni. Ezt követően választani hozzá lábbelit.

Éjszakai sínek

Ha már kialakult a bütyök vagy a kalapácsujj, de még nem túl előrehaladott állapotban van, lehet próbálkozni éjjel használt lábujjsínnel. A sín funkciója az lenne, hogy a nagylábujjat a megfelelő helyre visszasegítse. Azonban felhívnám a figyelmedet arra, hogy ez az eszköz- az esetek többségében- nem tudja korrigálni fiziológiás helyzetébe az ujjad.

Műtét

A már kifejlődött bütyök, kalapácsujj esetén megfontolandóvá válik a műtéti megoldás. Azért fontos ilyenkor a korrekció, mert a tartós, rossz statikai helyzet kihat az alsó végtag össze ízületére és előbb-utóbb derékpanaszok fognak jelentkezni.

  1. Szánj időt a tornára, hidd el megfogja hálálni a lábad.

Tisztában kell lenned azzal, ahhoz, hogy ne alakuljanak ki a különböző deformitások a passzív eszközök mellett (megfelelő cipő, talpbetét, éjszakai sín stb.) aktívan is tenned kell lábad egészsége megőrzése érdekében. Adok egy kis segítséget, hogy könnyebb legyen elkezdened a tornát.

A talptornához ülj le egy olyan stabil székre, ahonnan leér a lábad a talajra. Cipődet és zoknidat pedig vedd le. Minden gyakorlatot ismételj meg tízszer.

  1. Első feladatként gördülj lábujjhegyre és sarokra.
  2. Talpadat a talajon tartva lábujjaidat hajlítsd be erősen, majd lazítsd el, és nyújtsd vissza ki.
  3. Talpadat a talajon tartva próbáld meg távolítani az ujjakat terpeszbe és utána vissza zárod őket.
  4. A sarkakat a talajon tartva a nagylábujjad hajlítsd be, és nyújtsd vissza.
  5. Próbáld meg a hosszanti boltozatodat elemelni a talajról, miközben a sarkad és a nagylábujjad töve lent marad.
  6. Végezetül az ujjaidat egy kellemes, zongorázó mozgással és a boka körzésével zárd le.